PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN TEAM GAMES TOURNAMENT (TGT) TERHADAP KEMAMPUAN KOMUNIKASI MATEMATIS SISWA
Keywords:
Team Ganes Tournament (TGT), Mathematical Communication Skills.Abstract
This study aims to determine the effect of Team Ganes Tournament (TGT) learning model on students' mathematical communication skills, as well as to identify differences in mathematical communication skills between students taught usingTeam Ganes Tournament (TGT) learning model and students taught without usingTeam Ganes Tournament (TGT) learning model. This research was conducted at La Tansa 2 Junior High School. The research method used was true experimental with pretest-posttestcontrol group design. The research sample consisted of 30 students in the experimental class and 30 students in the control class selected using simple random sampling technique. The instrument used was a description test of 5 questions. The results of this analysis using simple linear regression showed a significance of 0.008, which means there is a significant effect. In addition, the result of t-test with Independent Sample T-Test shows a significance of 0.000, which is smaller than 0.05, so H₀ is rejected and H₁ is accepted. This indicates that there is a significant difference in mathematical communication skills between students taught using theTeam Ganes Tournament (TGT) learning model and students taught using conventional learning.References
Amin, N. F., Garancang, S., & Abunawas, K. (2023). Konsep Umum Populasi Dan Sampel Dalam Penelitian. Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 14, 15–31.
Arifin, F., Fadillah, Z., & Widiyanto, R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Pemahaman Konsep Matematis Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 10, 98–105.
Atikah, H. J. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Terhadap Hasil Belajar Matematika The Influence Of Cooperative Learning Model Teams Games Tournament Type To Mathematics Learning Result.
Azis, B. A., & Sudihartinih, E. (2021). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Mts Negeri 2 Kotamobagu Pada Materi Aljabar (Vol. 4, Issue 1). Online.
Destiana, O., Sumarni, & Adiastuti, N. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Bangun Ruang Sisi Datar Dengan Pendekatan Konstruktivisme Berbasis Kemampuan Penalaran Matematis. Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 5, 128–145.
Devita, D. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Smpn Di Kecamatan Lubuk Begalung Padang.
Handayani, E. S., & Subakti, H. (2020). Pengaruh Disiplin Belajar Terhadap Hasil Belajar Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 151–164. Https://Doi.Org/10.31004/Basicedu.V5i1.633
Hasanah, U. (2019). Pengaruh Model Learning Cycle 5e Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Kelas Viii Smp Negeri 5 Pekanbaru Skripsi Diajukan Sebagai Salah Satu Syarat Untuk Mencapai Gelar Sarjana Pendidikan.
Hikmah, N. (2017). Pengaruh Laporan Arus Kas Terhadap Prediksi Kondisi Financial Distress Pada Perusahaanpertambangan Subsektorbatubara Yang Terdaftar Pada Indeks Saham Syariah Indonesia.
Laily, A. N., Indriani, A., & Mayasari, N. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Script Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa. Aksioma : Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 11(1), 27–36. Https://Doi.Org/10.26877/Aks.V11i1.4078
Lubis, R. N., Meiliasari, & Rahayu, W. (2023). Kemampuan Komunikasi Matematis Siswa Pada Pembelajaran Matematika. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika Sekolah, 7.
Masyithoh, I. L., & Wulandari, R. (2023). Hubungan Kemampuan Komunikasi Matematis Dengan Self Confidence Pada Pembelajaran Matematika Kelas V Sdn Banyu Ajuh 06. Pembelajaran Dan Ilmu Sosial, 1(3), 1–10.
Nurhasanah, R. A., Waluya, S. B., & Kharisudin, I. (2019). Kemampuan Komunikasi Matematis Dalam Menyelesaikan Masalah Soal Cerita. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana Unnes Seminar Nasional Pascasarjana, 768–775.
Nurjanah, S., & Arifin, F. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Turnament (Tgt) Dan Pengaruhnya Terhadap Pembelajaran Matematika Di Mi/Sd (Vol. 2, Issue 1).
Pancatama, Y. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining (Sfe) Terhadap Kemampuan Penalaran Matematis Siswa.
Parinata, D., & Puspaningtyas, N. D. (2022). Studi Literatur: Kemampuan Komunikasi Metematis Mahasiswa Pada Materi Integral. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik (Ji-Mr, 3(2), 94.
Putra, I. H. P., Ariawan, U., & Arsa, S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Perakitan Komputer. Jurnal Pendidikan Teknik Elektro Undiksha, 6(3), 106–115.
Rahathesa, L. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Kemampuan Komunikasi Matematis Peserta Didik Kelas Viii Smpn 1 Siak Hulu.
Sabila, R. F. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Game Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Akuntansi Dasar Kompetensi Jurnal Penyesuaian Siswa Kelas X Akuntansi The Effect Of Team Game Tournament (Tgt) Cooperative Learning Model On The Learning Achievement Of Introduction To Accounting: Adjustment Journal Competency Of X Class Accounting.
Samak, N. L., Sulistianingsih, E., Mar’atul Maghfiroh, L., Mangfiroh, R., Aliyah, S., & Pratikno, A. S. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Team Games Tournament (Tgt) Terhadap Kemampuan Numerasi Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas I Sdn Socah 2 Bangkalan (Vol. 5, Issue 2).
Sandra, E., Theresia, M., & Nurbaiti. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament (Tgt) Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang Kelas V Sd Muhammadiyah 1 Padangsidimpuan.
Setyaningrum, S. I., Wardani, N. S., & Prasetyo, T. (2019). Pengaruh Pembelajaran Scientific Snowball Throwing Terhadap Minat Belajar Siswa Kelas 5 Sd The Effect Of Scientific Snowball Throwing Learning On Interest In Learning For Class 5 Sd Students. Cahaya Pendidikan, 5(1), 33–46.
Siregar, F. S., Neliwati, & Lubis, R. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Tgt Dan Ttw Terhadap Keaktifan Dan Hasil Belajar Siswa. Pendidikan Matematika, 2(1), 34–40. Https://Yana.Web.Id/Index.Php/Relevan
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jurnal Komunikasi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.