ANALISIS KOMUNIKASI INTERPERSONAL ANTARA BARISTA DAN PELANGGAN DI KEDAI KOPI DAKSA RAHAYU KOTA MALANG

Authors

  • Felisa Zalianti Putri Fakultas Ilmu Administrasi Prodi Pariwisata Universitas Brawijaya

Keywords:

Interpersonal Communication, Barista, Customer, Coffee Shop, Customer Satisfaction, Customer Loyalty.

Abstract

Communication is one of the most important things in supporting daily activities. This research aims to analyze interpersonal communication between baristas and customers in coffee shops. This research uses qualitative data analysis techniques. The effectiveness of interpersonal communication is influenced by various factors, including personal, situational, and cultural factors. Strategies to increase the effectiveness of interpersonal communication need to be implemented on an ongoing basis to achieve maximum customer satisfaction. This research also aims to increase customer interest in returning to subscribe because of the quality of communication. The research results show that interpersonal communication between baristas and customers has an important role in building relationships and creating positive experiences for customers. Baristas use a variety of communication techniques, such as friendliness, attentiveness, and personalization, to build relationships with customers and make them feel valued.

References

Aditya, B. (2022). Penerapan Etika Komunikasi Interpersonal Antar Sesama Personil Band Story For Luna. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ilmu Sosial dan Politik [JIMSIPOL], 2(2).

Adriana, E. A. (2023). Pengaruh Kepribadian Merek Dan Pengalaman Merek Terhadap Ikatan Emosional Merek Kedai Kopi. CEMERLANG: Jurnal Manajemen dan Ekonomi Bisnis, 3(2), 114-130.

Afifah, N. A. (2022). Analisis Parasosial Dan Loyalitas Fans Exo Di Masa Wajib Militer.

Agustin, M. R. (2023). Pola Komunikasi Interpersonal Keluarga Dalam Pemulihan Kesehatan Mental Penyintas Covid-19 Tahun 2020. Ekspresi Dan Persepsi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1) , 32-40.

Br Sembiring, A. (2023). Komunikasi Interpersonal dalam Film Jandi La Surong (Analisis Semiotika Roland Barthes).

Habib, A. A. (2023). Pola Komunikasi Organisasi Pada PT Indotek Buana Karya (Studi Etnografi Mengenai Loyalitas Kerja Karyawan PT Indotek Buana Karya). (Disertasi Doktoral, Perpustakaan).

Havifi, I. &. (2024). Etnografi Komunikasi Keluarga Berkasus Seks Bebas di Padang . MUKADIMAH: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 8(1) , 276-286.

Mujiansyah, M. A. (2023). Membangun Keunggulan Kompetitif Barista dalam Pelayanan Bisnis Kopi Melalui Pelatihan di BBPLK Bekasi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(2) , 13193-13203.

Pribadi, A. B. (2023). Pengaruh Komunikasi Interpersonal Barista Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Coffee House Kembali Ke Kala . JISIP (Jurnal Ilmu Sosial dan Pendidikan), 7(2), , 1225-1229.

Putri, T. K. (2022). Strategi Komunikasi Interpersonal Pimpinan–Bawahan Dalam Mempertahankan Motivasi Kerja Di Masa Pandemi Covid-19 (Kajian Pada Pekerja Disabilitas Sunyi House of Coffee and Hope) . (Disertasi Doktoral, Universitas Nasional).

Putriana, M. P. (2023). Penerapan Komunikasi Interpersonal pada Media Sosial: SMK N 1 Babelan Kabupaten Bekasi Jawa Barat. . Harmoni: Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Sosial, 1(4), , 44-55.

Triwardhani, I. J. (2020). Strategi guru dalam membangun komunikasi dengan orang tua siswa di sekolah. Jurnal Kajian Komunikasi, 8(1), 99-113.

Wega, N. R. (2023). Analisis Strategi Digital Public Relations Dinas Komunikasi dan Informatika Kota Surakarta dalam Mengatasi Dampak Pandemi Covid-19 . (Disertasi Doktoral, Universitas Islam Indonesia).

Downloads

Published

2024-06-09

Issue

Section

Articles